Staria ruokkii yksisarviset datalla

torstaina 14.12.2023

Starian päätoimitilan sohvalla makaa yksisarvispehmo. Se ei ole asiakas, joka on jäänyt neuvonpidon jälkeen nautiskelemaan avarista näkymistä Helsingin keskustan ylle, vaikka juuri miljardin euron kasvuyhtiöitä, unicorneja, Staria kasvattaakin. Osa asiakkaista – kuten Relex, Storytel ja Wolt – ovat kasvaneet yhtiön ruokkimana paljon haamurajan ylikin.

Staria tarjoaa asiakkailleen teknologiapohjaisia taloushallinnon ratkaisuja, mutta se on keskittynyt voimakkaasti ja kansainvälisesti kasvaviin yhtiöihin.”Meillä on laaja tarjooma, mutta pyrimme pitämään asiakasfokuksen kristallinkirkkaana”, Starian toimitusjohtaja Artti Aurasmaa sanoo.

Kovan kasvun scale-upien siivellä Staria on itsekin kasvanut vauhdilla, yli kahtakymmentä prosenttia vuodessa orgaanisesti jo useiden vuosien ajan. Se on asiakkaidensa kaltainen kovan kasvun yhtiö, jolla on henkilöstöä yli 500 seitsemässä eri maassa.

Viimeisimpänä lisäyksenä syksyllä 2023 liiketoiminta laajennettiin Isoon-Britanniaan. Yhteistä Starialla ja monilla sen asiakkailla on sekin, että taustalla on pääomasijoittaja.

Staria perustettiin vuonna 2003, jolloin toimialan kokenut yrittäjä Juha Tommila halusi aloittaa modernin, täysin digitaalisiin prosesseihin ja automatisointiin nojaavan taloushallintopalveluyrityksen. Teknologia on ollut Starian dna:ssa alkuideasta asti.

Yhtiö siirtyi käyttämään pilvipohjaista NetSuite-järjestelmää. Oraclen omistama NetSuite on pienten ja keskisuurten yhtiöiden yritysohjelmistoja tarjoava yhtiö, jonka tuotteiden päälle Staria ryhtyi rakentamaan taloushallintopalveluita. Se oli kaukonäköinen päätös, sillä vaikka NetSuite on Euroopassa vielä vähemmän tunnettu, se on saanut vahvan jalansijan skaalautuvien yhdysvaltalaisten teknologiayhtiöiden moottorina. ”Kymmenen viime vuoden ajalla Yhdysvalloissa listatuista teknologiayhtiöistä yli 60 prosenttia käyttää NetSuitea”, Artti Aurasmaa kertoo.

Vaaka tuli Starian pääomistajaksi vuonna 2020, ja seuraavana vuotena Aurasmaa aloitti sen toimitusjohtajana. Yhtiön perustaja ja entinen toimitusjohtaja Juha Tommila jatkaa merkittävänä vähemmistöomistajana ja hallituksen jäsenenä. ”Vaakan tuella saimme hallitukseen lisää kokemusta ja osaamista sekä huippuluokan toimitusjohtajan kansainvälisen kasvustrategiamme toteuttamiseen. Yhdessä tekeminen on ollut hauskaa ja tuottanut hyviä tuloksia”, Juha Tommila sanoo.

Aurasmaa on tehnyt suuren osan työurastaan pääomasijoittajavetoisissa kasvuyhtiöissä. ”Pääomasijoittajan tuoma suurin lisäarvo on hallinnointi ja työskentely kasvun aikana. Kun on riskinottokykyä ja on kasvollinen ja hyvin tavoitteellinen omistaja, se vain yksinkertaisesti johtaa parempiin tuloksiin”, hän sanoo.

Aurasmaa alkoi kasvattaa Stariaa selkeyttämällä tarjoaman asiakkuuksien ympärille ja palvelemaan vielä paremmin kasvuyritysten eri tarpeita. ”Stariassa oli haettu kasvua joka suunnasta. Jotta kasvulla oli edellytyksiä jatkua, oli keskityttävä johonkin”, Aurasmaa sanoo. Työ johti organisaatiorajojen rikkomiseen, kahteen yritysostoon ja pieneen divestointiin. ”Strategisessa päätöksenteossa monesti tärkeintä ei ole päättää, mitä tehdään, vaan se mitä ei tehdä.”

Kansainvälistyvän yhtiön taloushallintotarina menee usein niin, että jokaisessa maassa debetit ja kreditit hoidetaan paikallisen tilitoimiston kanssa. Pääkonttorilla numerot yhdistellään. Parin maan numerot hoituvat yleensä kohtuullisesti, mutta kun maita, käytäntöjä ja tilitoimistoja alkaa kertyä, asiat mutkistuvat. Jokainen maa raportoi vähän eri tavalla. Johtoryhmässä ja hallituksessa yritetään muistella: ai niin, Japanissa näihin lukuihin sisältyy sitä, Hollannissa ei, ja Turkissa taas…

Ulkoisen laskennan velvoitteet saa ehkä hoidettua, mutta ajantasaiseen dataan perustuva tiedolla johtaminen ei onnistu. Staria on tällä hetkellä vastuussa taloushallintopalvelujen tuottamisesta asiakkailleen yli 40 maassa, jolloin sen asiakkaiden ei tarvitse murehtia paikallisten tilitoimistojen johtamisesta ja prosesseista.

”Kilpailuetu laadun ja tehokkuuden kautta tulee silloin, kun vertailukelpoinen data kulkee yhdessä putkessa.” Tekoälyn laajamittainen hyödyntäminen pääsee oikeuksiinsa vasta, kun data on reaaliaikaista ja luotettavaa. Data ratkaisee menestymistä entistä enemmän. Staria edesauttaa asiakkaidensa kansainvälistä kasvua, ja samaa tekee Starialle itselleen Vaaka. ”Stariasta on tehty pala palalta sellainen firma, joka voi skaalautua kansainvälisesti. Se on vaatinut määrätietoista tekemistä vuosien yli”, Vaakan vastuupartneri Ville Koskenvuo sanoo.

Starian kasvutarinalle rajana ovat oikeastaan vain tähdet, sillä toimiala on todella pirstaleinen, markkinaosuudet minimaalisia. Lisäbuustin kasvulle tuo Starian vahva asema NetSuite-ekosysteemissä. Staria on Euroopan suurin NetSuite-talo, ja sen omat ohjelmistotuotteet kuten BI & Planning työkalu Naviloq toimivat saumattomasti NetSuite-ympäristössä.

Kasvu ei ole Starialle vain itseisarvoinen tavoite vaan myös keino tehdä Stariasta parempi Staria: mitä enemmän yhtiöllä on eri maissa paikallista henkilökuntaa, ohjelmistointegraatio-osaajia ja kirjanpidon kommervenkkien taitajia, sitä paremmin ja joustavammin se voi palvella asiakkaitaan.

”Meille tärkeitä mittareita ovat työntekijäkokemus ja asiakastyytyväisyys. Jos meillä on oikeat tekijät ja asiakaslupaus toteutuu, kasvu ja kannattavuus seuraavat, koska olemme hyvällä toimialalla”, Ville Koskenvuo sanoo.

Staria lyhyesti

Staria auttaa kasvuyrityksiä kehittymään kansainvälisen tason supertähdiksi. Yritys tarjoaa kansainväliset taloushallinnon palvelut yli 40 maassa uniikilla one stop -toimitusmallilla. Starialla on vahva asiantuntemus teknologiapohjaisesta kasvusta, ja se on Euroopan johtava NetSuite-kumppani. Monet Euroopan menestyneimmät kasvuyritykset luottavat Starian palveluihin.

staria.com

Jaa

Yhteystiedot

Kasvetaan yhdessä - ota yhteyttä

Ota yhteyttä